ADHD-tutkimukset koostuvat monesta osa-alueesta. Tutkimuksissa pyritään muodostamaan kuva oireiden esiintymisestä elinkaaren aikana erilaisissa ympäristöissä (kotona, koulussa, työpaikalla, vapaa-ajalla). Vanhemman tai muun lähipiirin henkilön kuuleminen on tärkeä osa tutkimuksia. Vanhemmat osaavat kertoa havaintoja henkilön lapsuudesta aikuisen näkökulmasta. Lisäksi kouluikäisillä on hyvä kuulla myös koulun mielipide, esim. opettajan täyttämän kyselyn, Wilma-merkintöjen tai todistusten muodossa. Haastattelututkimuksista DIVA-haastattelu kartoittaa ADHD-piirteiden esiintymistä laajasti erilaisissa tilanteissa, lapsuudessa ja nykyhetkessä.
Muiden mahdollisten psykiatristen häiriöiden ja tilojen sekä ADHD-piirteisyyttä mahdollisesti korostavien asioiden huomioiminen on myös tärkeä osa tutkimusta. Esimerkiksi mielialahäiriöt, epävakaa ympäristö ja päihteiden käyttö voivat vaikuttaa tarkkaavuuteen ja impulsiivisuuteen.
Psykologin tutkimukset ovat tarpeen esimerkiksi oppimishäiriöiden tai kognitiivisen tason selvittämisessä tai jos tilanne on muuten monimutkainen tai epäselvä. Lue lisää Mielen psykologitutkimuksista täältä. Lasten adhd-tutkimuksista ja psykologin tutkimuksista voit lukea lisää täältä.
Löydät lisätietoa aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö ADHD:sta täältä.
Lisätietoa ADHD:n ja muiden tarkkaavuuden haasteiden hoitoon liittyvistä palveluistamme:
- Lääkehoidoista ja seurannasta täältä
- Erityisesti aikuisten ADHD-oireisiin suunnitellusta Arjenhallinta-valmennuksesta täältä
- Psykofyysisestä fysioterapiasta täältä
- Toimintaterapiasta täältä
- Neuropsykiatrisesta valmennuksesta täältä
- Kelan Oma väylä -kuntoutuksesta täältä
Aiheeseen liittyvät blogit:
"Miksi ADHD-piirteiset uupuvat?" voit lukea täältä
"Tarina Ellistä - tarkkaavuuden häiriöt aikakauden haasteena" voit lukea täältä